Mastermind er, som navnet indikerer, et spil med fokus på logik og kodebrydning. I korte trække handler spillet om at du skal gætte hvilken farvekombination din modstander har valgt bagom den lukkede låge. Du starter med et vildt gæt på fire farver ud af 8, og derefter får du løbende tilbagemelding på hvor tæt du er på at gætte din modstanders hemmelige farvekombination. Du har i alt 12 forsøg. Så gælder det bare om at se hvor hurtig du kan gætte det.

Er du klar til at blive godt og grundigt udfordret, så er en omgang mastermind lige spillet for dig.

Sådan kommer du i gang med at spille mastermind

Stil spillebrættet midt på bordet og sæt jer ovenfor hinanden. Læg alle de små hvid og sorte stikker i den enden hvor der er muligt at skjule en farvekombination. Sørg derefter for at alle farve ligger i den modsatte ende af spillebrættet. 

Bliv enig om hvem der skal sidde med den hemmelige farvekombination (spiller 1), og hvem der skal afkode den (Spiller 2). Spiller 1 tager nu alle 8 farver i hånden, vælger ud og sætter fire farver i en valgfri rækkefølge bak den lille låge ved spillebrættets ene ende. Du må ikke bruge en farve to gang i samme kode.

Mere forberedelse kræver det ikke, du kan nu gå i gang med spillet.

Sådan spiller du Mastermind

Spillet starter med at spiller 2 forsøger sig på et gæt af spillers 1.s kode.  Dette sker ved at han/hun vælger fire farver, sætte dem i en ønsket rækkefølge på rækken lige foran sig. Når spilleren mener at han eller hun har sit første gæt klart, kan spiller 1 begynde at give sin feedback. Dette foregår ved at spiller 1 sætter de hvide og sorte stikker i feltet til højre for spiller 2s farver.

  • En hvid stik betyder, at der er en rigtig farve i blandt de fire opstillede farver, men at den ikke står på den rette plads. To hvide betyder at der er to rigtige farver osv.  
  • En sort stik betyder at der både er en rigtig farve og at den farven står det rette sted.  Stiller spiller 1 to sorte stikker op, vil det være to af de farver som er gætte som både er korrekt farve og korrekt placering.

Hvis du på dit første forsøg får ingen rette er få, så er det irrelevant, for det første var blot et heldigt/uheldigt gæt. Spillets starter reelt først nu, hvor du, ved hjælp af udelukningsmetoden og nye informationer, kan bevæge dig tættere på den rette kombination for hver runde.

Spillets slut

Mastermind kan afsluttes på to måder,

  1. Du gætter koden inden du når op på dine 12 forsøg, og du er dermed vinder af spillet.
  2. Du gætter det ikke inden du når op på dine 12 forsøg, og din modstander har vundet spillet.

Nu vendes spillebrættet om, og denne gangen er det dig som sætter den hemmelige kode, og din modstander som skal gætte den.

 

august 25, 2020