Formål med spillet:

6 fanger forsøger at bryde ud af fængslet, mens politiet forsøger at stoppe dem. Formålet med spillet er at stoppe så mange som muligt af de undslupne fanger.

Indhold:

1 fængsel, 6 tyve, 55 spillekort og denne spillevejledning.

Spilleregler for 2 spillere:

1. Man aftaler, hvem der skal være politi, og hvem der skal være tyv. Både politi og tyv kan styre spillefigurene ved den måde, de lægger kortene på. Når spillet er afsluttet, byttes roller, og et nyt spil begynder, hvorefter vinderen er den, der har stoppet flest tyve.
2. Fængselskortet lægges midt på bordet, og fængslet stilles herpå. Tyvene anbringes i fængslet ved de seks udgange.

Nedenfor er et eksempel på et spillefelt. Lykkes det en tyv at nå ud til kanten af spillefeltet, kan han ikke standses. (0 = udbrud muligt)

3. Det er nødvendigt at have så megen bordplads som muligt til rådighed, fordi spillefeltet langsomt opbygges og bliver stadig større. Spillefeltet må blive 8 kort bredt og 7 kort lang – kortene lægges med de lange sider mod hinanden og de korte sider mod hinanden.

4. Den, der er politi, blander kortene og giver 3 kort til tyve og 3 til sig selv. De resterende

5. Tyven begynder med at lægge et kort til og bestemmer dermed spillefigurenes flugtrute. Spillefigurerne skal nu flyttes ut til kantes af det kort, der lige er blevet lagt.
Hvor vejen deler sig, må tyven bestemme sig for en af vejene. Det er ikke tilladt at vende om. Det gælder om hurtigst muligt at øge afstanden til fængslet. Så snart en tyv når ud til kanten af spillefeltet – som beskrevet i pkt. 3 – kan han ikke stoppes.

6. Politiet skal forsøge at lede tyvene tilbage til fængslet eller stoppe dem. Det kan han gøre ved at lægge sine kort rigtigt. Hvis 2 tyve mødes, betragtes de som stoppede spillefigurer. For hvert kort, der lægges til, rykker tyven spillefigurerne videre. Råder politiet over stopkort, lægger han disse, sådan at tyvene ikke kan komme videre. Politiet fjerner stoppede spillebrikker fra spillefeltet.

7. Lægges kortene på en sådan måde, at der dannes en løkke, skal spillefigurerne flyttes ad den flugtrute, der nu er fastlagt, og kan f.eks. ledes tilbage mod fængslet.

Spillefaser:

Resultat:

4 tyve er blevet fanget. I næste spil skal modstanderen nu forsøge at fange flere end 4 tyve for at vinde spillet.

Spilleregler for 3 spillere:

Der spilles mindst 3 omgange, sådan at alle spillere prøver at være politi. 2 spillere er så tyve og arbejder i et team, hvor begge må flytte med alle spillefigurerne. Politiet får 6 kort, og lægger et kort efter hver tyv. Vinder er den, der efter 3 runder har stoppet flest figurer.

Spilleregler for 4 spillere:

Der spilles på 2 hold, og reglerne er her de samme, som gælder for 2 spillere. Hver spiller får 3 kort, og politi og tyve skiftes til at lægge kort. Der spilles mindst 2 runder. Vinder er det hold, der har stoppet flest tyve.

God fornøjelse!

juni 2, 2021