Formålet er at forsøge at slå alle modspillerens brikker eller at lukke dem inde, så modspilleren ikke længere kan flytte.
Spillepladen vendes så hver spiller har et hvidt hjørnefelt til højre. Hver spiller får 12 brikker i hver sin farve, og placerer brikkerne på de mørke felter i de 3 første rækker. derved forbliver 2 rækker på midten af spillepladen tomme. Man må kun flytte ét felt fremad af gangen, og kun på mørke felter. D.v.s. man må kun flytte diagonalt. Hvid begynder. Spillerne skiftes til at flytte. Når man står umiddelbart foran en af modspillerens brikker og der bag denne er et tomt felt kan man slå modspillerens brik ved at springe over den, og fjerne den fra spillet. Man kan også slå flere brikker i samme træk, såfremt der imellem brikkerne er et tomt felt.
Det er spillerens pligt at slå hvis han kan. Hvis man glemmer at slå må modspilleren fjerne brikken som ikke har slået. Dette kaldes at “puste” en brik.
Når en brik når til modspillerens grundrække (bagerste række) bliver en anden brik af samme farve placeret oven på. Dette er nu en Dam som kan flytte diagonalt både frem og tilbage, og som kan over et vilkårligt antal tomme felter. Derved kan Dam’en også slå modspillerens brikker som ikke står umiddelbart foran. Dam’en kan dog selv slås ligesom en normal brik.
Dam hele familien
Brætspillet Dam er hygge for hele familien. Her kan alle være med, både de store og de små. Det er med til at give mange hyggelige stunder til hele familien. Oftest er det sådan at selvom man er helt lille, kan man stadig være med. Reglerne i Dam er enkle, selvom det handler om at man skal være kreativ igennem hele spillet.
Dam er kommet for at blive. Men hvis vi ser på teknologien, så er der mange familier som bruger deres telefoner, når de skal spille mod hinanden. Men at spille Dam som brætspil er bare med til at samle familien lidt mere på den helt rigtige måde. Når man spiller dam, skal man tænke sig om og være klogere og smartere end sine modspillere. Spillet handler om at man har en god strategi.
Det er vigtigt at man hygger sig, når man spiller Dam. Nogle gange kan man også bruge spillet til at blive klogere, da man hele tiden skal være fokuseret. Man skal læse sine modstandere, og og samtidig lære af hinanden.
At spille dam, rykker mennesker og familier tættere sammen, samtidig med at det skaber spændende samtaler. Der er bare en anden charme over at spille dam som brætspil, end hvis man sidder og spiller online fra computeren eller telefonen – selvfølgelig hvis man ikke er en dårlig taber. Dam giver mange udfordringer, og så gælder det selvfølgelig om at holde tungen lige i munden, når man spiller for at bevare den gode stemning. For brætspil skal selvfølgelig skabe en positiv stemning.
Dam er et taktisk brætspil, som spilles på et skakbræt der er 8×8 felter eller 10×10 felter. Farverne er opdelt i sort og hvid, og det er kun den ene farve som benyttes. Når man spiller, rykkes der altid diagonalt.
Varianter af Dam
- Variant 1: Dammen kan flytte så mange eller så få felter man vil, men den må stadig kun flytte diagonalt. Man bestemmer selv, om man vil slå modstanden med sin dam.
- Variant 2: Dammen kan kun bevæge sig ét skridt af gangen, men kan både bevæge sig frem og tilbage diagonalt på spillepladen. Men skal springe over modstanderens brik, hvis det er muligt.
Spilleregler for Først Af Brættet
Startopstillingen og træk er ligesom reglerne for Dam, men i modsætning til Dam gælder det i Først Af Brættet om at få sine brikker slået. Man må ikke undlade at slå en brik hvis man kan, sa det jo ville være en fordel at få en brik “pustet”.
Det gælder om at sætte sine brikker i positionen, så de kan slås af modstanderen, og samtidig indgå selv at blive tvunget til at slå nogle af modspillerens brikker. Specielt er det vigtigt ar forsøge at undgå at få en Dam, da denne jo hurtigt kan blive nødt til at slå mange af modspillerens brikker.
Vinderen er den som først får slået alle sine brikker.
Spilleregler for Fang Ræven
Formålet er for den ene spiller med 4 brikker (hundene) at forsøge at indfange modspillerens ene brik (ræven) så denne ikke længere kan flytte, hvorimod det for den anden spiller med 1 brik (ræven) gælder om at slippe forbi de 4 “hunde” og ud i friheden, d.v.v. ned på modspillerens grundrække (bagerste række).
Spillepladen vendes så hver spiller har et hvidt hjørnefelt til højre. Første spiller får 1 hvid brik (ræven) som placeres på et af de mørke felter i spillerens første række. Anden spiller får 4 mørke brikker (hundene) som placeres på de 4 mørke felter i spillerens første række.
Hundene må kun flytte ét felt diagonalt fremad af gangen. Ræven må flytte ét felt diagonalt enten frem eller tilbage. Ræven begynder, og spillerene skiftes til at flytte et træk.
Ræven er vinder hvis det lykkes den at slippe forbi hundene og ned på et af de mørke felter på modspillerens bagerste række. Hundene er vinder hvis det lukkes dem at indfange ræven, så den ikke længere kan flytte.